perjantai 9. syyskuuta 2016

Auton korjaaminen, voimansiirto, kytkimen uusiminen. Suoritus pvm:12.04.2016

Auto: Mitsubishi 4D CARISMA HATCBACK 1.6LNDA1A/254 vm: 2000


Auton ollessa lattiatasossa aloitin työn irroittamalla vaihdelaatikon päältä ilmanpuhdistajan, akun, kytkimen työsylinterin vaihdelaatikosta ja vaihdelaatikon kehäpultteja mitkä on helppo päältäpäin irroittaa. Moottori täytyy tukea moottorin kannattimella ennen vaihdelaatikon korvakon irroittamista.

Aloitin työn irroittamalla ilmanpuhdistajan kokonaisuudessaan.

Tässä ilmanpuhdistaja irroitettuna.
Moottorituki asennettuna.
Auton ollessa puoleksi nostettuna irroitin eturenkaat. Seuraavaksi suihkutin rost off iroitusainetta molempien vetoakselien napamuttereihin,jotta ne irtoasivat helpommin. Tässä kohtaa työtä avasin vaihteiston pohjapropun ja laskin vaihteistoöljyt öljynkeräysastiaan.

Vetoakselin napamutteri otettu irti.

Kuskinpuolen alapallonivel irti.
 Öljyn valuessa irroitin alapallonivelet molemmilta puolilta, että pystyn irroittamaan molemmat vetoakselit. Vetoakselit täytyy ottaa irti, jotta vaihdelaatikon voi irroittaa moottorista.

Kuskinpuolen vetoakseli irroitusvaiheessa.
 Otin moottorin pitkittäistukipalkin irti joka kannattelee moottoria ja vaihdelaatikkoa. Seuraavaksi irroitin vaihdelaatikosta käynnistinmoottorin ja kehäpultit yhtä lukuunottamatta. Jätin yhden kehäpultin paikoilleen jolla vaihdelaatikko pysyy vielä kiinni moottorissa. Asensin vaihdelaatikkonostimen kannattelemaan vaihteistoa. Tässä vaiheessa pystyn irroittamaan vaihteiston korvakon joka kannattelee vaihteistoa. Tämän jälkeen voin irroittaa viimeisen kehäpultin jotta saan vaihdelaatikon kokonaan irti moottorista.

Vaihteisto tuettenu vaihteistonostimella.
 Uusin myös painelaakerin joka oli huonossa kunnosssa ja piti rohisevaa ääntä kytkin pohjassa pidettynä. Painelaakerin tehtävä on painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn vauhtipyörästä ja voima ei välity enää vaihteistolle jolloin vaihteenvaihto ja pysähtyminen on mahdollista.
Todella huonossa kunnossa oleva vanha painelaakeri.

Vanha paineasetelma ja kytkinlevy paikoillaan.

Vas. vanha kytkinlevy ja oik. paineasetelma.

Vauhtipyörä joka oli mielestäni hyvässä kunnossa lukuunottamatta pientä lasittumaa kitkapinnassa.

Hioin lasittuman hiekkapaperilla pois kitkapinnalta.

Uusi kytkinlevy jossa lukee "Flywheel side".  Se puoli laitetaan vauhtipyörää vasten.
Uuden kytkinlevyn ja paineasetelman asennus tapahtuu asettamalla kytkinlevy ja asetelma kiinni vauhtipyörään pulteilla jotka tässä vaiheessa jätetään vielä löysälle että kytkinlevy pääsee liikkumaan vauhtipyörän ja asetelman välissä. Kytkinlevy keskitetään keskitystapilla keskelle vauhtipyörää, jotta vaihdelaatikon pääakseli pääsee menemään läpi kytkinlevystä vauhtipyörässä olevaan koloonsa. Asetelman pultit voi kiristää kun levy on keskitetty. Paineasetelman pulttien kiristämiseen käytin momenttiavainta ja oikeaa momenttia.

Keskitystappi paikoillaan kytkimessä.
 Seuraavaksi kasasin käänteisessä järjestyksessä auton ja lisäsin uudet vaihteistoöljyt vaihteistoon.



Tehnyt: Antti Arponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti