tiistai 6. joulukuuta 2016

Käynnistinmoottori ja generaattori Näyttötyö. Suoritus pvm:17.11.2016

Auto: Renault 2D CLIO HATCHBACK 1.4 16V-CB1LOF/247 vm:2000

Auto tuli korjaamolle koska ei käynnisty. Akun navoista mittasin jännitteeksi 12,4 volttia eli akku on täysi japystyin poisulkemaan sen vioista. Seuraavaksi tein muutaman mittauksen yleismittarilla joiden perusteellla pystyin määrittämään onko vika startissa vai johdoissa/liitoksissa. Mittaus 1 pluspuolen jännitehäviömittaus akun + navasta startin solenoidin pulttiin, tämä linja oli kunnossa. Sitten mittasin akun +  virtalukolta tulevan herätevirtajohdon nastasta joka on solenoidin takana. Mittaus tehdään avainta käännettäessä starttausasentoon. Tämäkin mittaus oli kunnossa. ja jännitehäviötä ei ollut. Jäljelle jää miinuspuolen mittaus. Mittasin  akun- Navasta startin runkoon,käänsin avaimesta ja mittaus 11,1 volttia jännitehäviötä. Startti maadoittuu mmoottorin kautta maakaapelilla auton koriin, katsoin kaapelin kunnon  joka oli melkein poikki. Uusin kaapelin ja auto starttasi. Vika siis ei ollut startissa vaan syypää oli haurastunut maakaapeli moottorin ja rungon välillä.

Tehnyt: Antti Arponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti