lauantai 29. lokakuuta 2016

Auton Korjaaminen, Ohivuotomittaus Suoritus pvm:27.10.2016



Auto:Volvo S40 vm.1999
Ohje ohivuotomittauksen tekemiseen.
 Ohivuotomittauksen valmisteluun irroitin kaikki sytytystulpat, poistin ilmanpuhdistajan, avasin kaasuläpän, poistin paisuntasäiliön korkin, otin öljytikun ja öljykorkin pois.
Sytytystulppien irroitusta.

Pyöritän moottoria myötäpäivään kampiakselista, ensiksi etsin 1 sylinterin yläkuolokohtaa jossa mäntä on ylimmässä asennossaan.Pako sekä imuventtiilit ovat sulkeutuneena ja silloin ohivuotomittaus on mahdollista tehdä.
 Kuvassa oleva klemmari on 1 sylinterissä ja moottoria pyörittämällä kampiakselilta näen milloin klemmari on ylimmässä asennossaan tiedän missä  männän yläkuolokohta on, moottorissa on silloin työtahdin alku ja imu että pakoventtiilit ovat kiinni.


Ennen kuin lähdin tekemään mittausta 1 sylinterille jarrutin moottoria laittammalla jarrupolkimen painajan jarrulle ja laskemalla nosturia että toisen puolen eturengas koskettaa maata eikä moottori pääse pyörähtämään sinne tulevan paineilman ansiosta jonka ohivuotomittaus aiheuttaa.

Pyöritin 1 sylinterin tulpanreikään adapteriosan jonka liitin mittariin ja mittarin liitin paineilmaverkostoon, avasin mittarista painetta aina 100psi saakka johon pitikin. Oikean puoleinen mittari näyttää prosentteina ohivuodon määrän ja kuvasta näkee sen eli noin 3% joka on todella vähäistä.
Tämän saman mittauksen suoritin myös loppuihin kolmeen sylinteriin sytytysjärjestyksessä 1,3,4,2 seuraava yläkuolokohta siis löytyy 3 sylinteristä noin puolenkierroksen päästä moottoria pyörittäessä.


                                  Mittaustulokset kaikista sylintereistä. Terve moottori. Paine ei päässyt vuotamaan mihinkään sinne kuulumattomaan paikkaan, joita olisi voinut olla: Imusarja, pakosarja, kampikammio/öljytila,venttiilinkoppa: öljykorkista suhina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti