lauantai 29. lokakuuta 2016

Bensiinipäästömittaus Suoritus pvm:27.10.2016

Auto Volvo S40 vm:1999
Aloitin tekemään bensiinipäästömittausta, kytkin auton pakoputkeen pakokaasuimurin ja sondin joka mittaa päästöarvoja, moottori oli aika kylmä joten annoin Volvon käydä moottorinsa normaaliin käyntilämpöön ennen varsinaista mittausta.
päästömittari ottaa tällä magneettianturilla kierrosluvun moottorista.

Sondi ja pakokaasuimuri.




Tunnistetietojen täyttäminen


Tässä esivalmistelussa on tarkoitus saada katalysaattori tarpeeksi kuumaksi että se puhdistaa mahdollisimman tehokkaasti pakokaasuja.

Mittaus 1 tehdään korotetulla (yli 2000) kierrosta/min.
Häkä:Hiilimonoksidi eli CO raja arvo on 0,3%
Hiilivety:HC raja arvo on 100ppm/miljoonasosaa
Lambda mittaa jäännöshapen määrää jonka raja arvo on 
1±0,03


Mittaus 2 tehdään joutokäynnillä (700-1000)kierrosta/min
Häkä:Hiilimonoksidi eli CO raja arvo on 0,5%
Hiilivety:HC raja arvo on 100ppm/miljoonasosaa



Lopuksi kone tulostaa tositteen mikä tälläkertaa ilmoitti testin hyväksytyksi koska raja arvot alittuivat reilusti.
 Tästä voi todeta moottorin olevan kunnossa eikä se polta esimerkiksi öljyä joka voi päästä moottorin palotilaan kovettuneista venttiilinvarren kumeista joka voisi sotkea päästöjä.

Sytytystulpat vaikuttavat myös olennaisesti päästöjen tuloksiin jos moottori ei saa kunnon kipinää ei palaminen ole puhdasta.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti