lauantai 29. lokakuuta 2016

Auton Korjaaminen, Pyörän tuenta, Nelipyöräsuuntaus. Pvm:27.10.2016. Osa1

Auto Volvo S40 vm:1999


Aloitin työn ajamalla auton ensiksi saksinosturille missä oli tilavampi vaihtaa ulompi raidetangonpää. Nelipilarinostimella olisi nosturi ollut haittona työtä tehdessä.
Auto saksinosturilla.


Tässä olen harjannut raidetangon kierreosan puhtaaksi ja laittanut siihen rost off ruosteenirroitusainetta likoamaan jotta mutteri löystyy vaivattomasti.

Raidetangonpään irroitusta.


Raidetangon pää on monesti lujassa kiinni kartiomaisuutensa vuoksi. Muutama napakka isku napaan ja se irtoaa helposti ilman murtohaarukkaa joka on tähän työhön tehty työkalu.




Raidetangonpään  irroitus navasta







Raidetangonpää oli juuttunut raidetankoon ja se ei lähtenyt irti ilman induktiokuumentimella kuumentamista, Lämpö laajentaa raidetangonpäätä ja siten se irtoaa helpommin.
Induktiokuumennin





Uusi raidetangonpää menossa paikoilleen, puhdistin kierreosan ja laitoin siihen kuparitahnaa joka estää sen juuttumisen raidetangonpäähän ja seuravalla kerralla se irtoaa paremmin. Jos ei ole mahdollisuutta tehdä nelipyöräsuuntausta heti raidetangonpään vaihdon jälkeen on hyvä esimerkiksi ennen irroitusta mitata raidetangon "yliimääräinen" kierreosa jotta uuden saa samoille kohdille takaisin ja aurauskumat ei merkittävästi muutu. Aina jos ohjauksen osia vaihdetaan on suositeltavaa ja järkevää tehdä nelipyöräsuuntaus.



Puhdistelin ja rasvailin saksinosturilla ollessani myös takapään säädöt joita tässä autossa on camperin säätö(tummat läikät kuvassa), eli alatukivarsien kiinnitykset ja aurauksen säädöt jotka ovat tukivarsien etupuolella eivätkä näy tässä kuvassa.




Takapään säätöjen herkistelyä.















Sitten pääsin ajamaan suuntausnosturille, nostin ensimmäiseksi auton sopivaan korkeuteen ja kiinnitin suuntauspeilit jokaiseen  vanteeseen.

Auto suuntausnosturilla.








Suuntaus aloitus. Seuraavaksi kone kysyy auton merkin,mallin ja vuosimallin.

Asiakkaan ja auton tietojen täyttäminen.
Seuraavaksi tietokone kysyy renkaiden kulutuspinnan kulumista ja käskee 
syöttämään renkaan kulutuspinnan joka mitataan renkaan keskiurasta, sitten 
kone kysyy renkaiden ilmanpaineita jotka katsoin ja säädin tasaiseksi 2,5bar.







Tämän jälkeen autoa pitää työntää taaksepäin ja vetää eteenpäin nosturilla jotta kamerat keskittyvät.





Nyt asensin jarrupolkimenpainajan ohjeen mukaan ja irroitin lukitustapit lätkistä jotka ovat renkaiden alla,tämän jälkeen auto on "kelluvassa tilassa"  käänsin myös rattia ohjeen mukaan keskittämiseksi.

2 kommenttia:

  1. Kiitokset kirjoituksesta. Raidetangon pää olisi tääläkin vaihdettava, kun saisin sellaisen hommattua täältä Kajaanista. Eiköhän sitä piakkoin pääse työn touhuun. Hyvä lukea hieman vinkkejä etukäteen, ja myös tietää että muutama napakka kolautus riittäisi sen irroittamaan.
    https://www.korpiauto.fi/autovaraosat

    VastaaPoista
  2. Varmaan mielenkiintoista hommaa. Mieheni myös kovasti autojen kanssa touhuaa, tosin ei mitään suurempia töitä. Mutta kiinnostunut on. Meidän tulisi auto viedä BMW huoltoon, hän jotain vikaa oli löytänyt siitä, mikä tulisi korjata. Kätevä, kun näkee koneelta nuo lukemat.
    https://www.mrvuorinen.fi/

    VastaaPoista